STJERNEBY 2026
Velkommen til en rumrejse for skolebørn med musik, lydfortælling, astronomi og teknologi med ombord – og i år gik turen til vores naboplanet Mars.
Tre folkeskoleklasser på Frederiksberg arbejdede i workshop-forløb med temaet ‘LIV PÅ MARS?’ kyndigt vejledt af elektronauter fra Stjerneby, og de showcasede resultaterne af deres undersøgelser i ord og toner inde på kulturhuset KU.BE mandag d. 23. marts. I en anden afdeling udfoldede hhv. fysiker Morten Bo Madsen (Niels Bohr Instituttet) og fotokunstner Nicolai Howalt og elektronisk musiker Mike Sheridan det store spørgsmål videnskabeligt og sanseligt.
Stjerneby Frederiksberg er del af en trilogi: I 2025 med fokus på Voyagers (rumsonderne ude i interstellart rum) og 2026 med tema om naboplanet Mars. Næste år afsluttes trilogien med tema om Jordens tro følgesvend – Månen.
Stjerneby Vision: Rummet er oppe i tiden! Ikke kun fordi vi har en vaskeægte dansk astronaut, eller fordi jagten er sat ind på exoplaneter med verdens største rumteleskop. Heller ikke kun fordi det i øjeblikket vrimler med udstillinger og foredrag om astronomi samt ufologi, eller at den danske regering investerer en hel del i rumteknologi. Men også fordi rummet er en katalysator for fantasi, fortællelyst og forundring for alle – og i vores projekt – for skolebørn, som nu tilbydes viden, læring, teknologisk og performativ færdighed både på tværs af – og inden for – musik og sciencefag.
Sted: Frederiksberg
Status: Afviklet
Samarbejdspartnere: KU.BE, Frederiksberg Kommunes Musikudvalg og Frederiksberg Fonden.

