Velkommen til Stjerneby!

Oplevelsesbaseret læring tilegnet skoler

STEM x KREATIV SCENE: Stjerneby bygger på metoder man arbejder med indenfor videnskaben og kreative processer i et læringsforløb med fokus på musik/lyd-produktion, videnskabsproces, teknologiforståelse, formidling og fællesskab! Med andre ord: Videnskab, teknologi og kreativ produktion i samspil!

LÆRINGSBRO: Projektets ’elektronauter’ (undervisere) omdanner klasselokalet til en rumstation med elektronisk lydudstyr, som sender klassen afsted på faglig og fantasifuld rumrejse med science-tematik i samspil med eksempelvis dansk-, musik- og naturfag. Projektet afsluttes med emnebaseret popsang,  podcast og performance (dans) evt. tilkoblet visuals programmeret og produceret af eleverne selv i en showcase i samarbejde med videnscentre og lokal kulturscene.

LÆRINGSMÅL: Stjerneby skræddersyr forløb med kreative vinkler som didaktisk tilgang til temaer, metoder og læringsmål, som der konkret arbejdes med inden for science-området (natur/teknik, fysik, modellering, engineering proces design etc.). Vi tilkobler også gerne øvelser og læring ift. musik som fysik (mekanismer) med fokus på fundamentale begreber om bølger, frekvens, bølgelængde, spektral-opløsning m.m. 

Nyt forløb:  Med afsæt i 200-året for H. C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetisme, tilbydes et ‘Strøm til Ørsted’-forløb med anderledes vinkler på den verdensberømte dansker! Et skabende værksted som helt i Ørsteds ånd har fokus på tværfaglige samspil mellem naturvidenskab, eksperiment og kulturscene.

Varighed & ønsker: Værksteder kan altid sammensættes og applikeres efter ønsker og læringsmål i forløb eksempelvis i en periode bestående af 4 workshopdage á 2 timer + showcase – alt i alt 10 timers forløb inklusiv showcase.

Se film fra Stjerneby-forløbRejsen til Mars, Voyager og Vores Planet

DOWNLOAD FOLDER:


Tilbagemeldinger:

‘Stjerneby var så fint, og børn og forældre fra klassen var så glade’ / Elizabeth Grey (lærer, 3. kl. Dansborgskolen)

‘Det er så spændende! Vi vil meget gerne mere! ‘/ Nicolai Vinkel (lærer, 7. kl. Risbjergskolen)

’Tak for det, det var mægtigt, en fantastisk oplevelse for klassen!’/ Camilla Ginnerup (lærer, 4. kl. Langhøjskolen)

‘Tak for et rigtig fint forløb, vi havde en flok virkelig glade elever, der både var kåde og tilfredse. En fornøjelse at være med!’ / Ida Roholm (lærer, 7. kl. Vigerslev Allé Skole)

‘Super oplevelse at være med, eleverne fik ny viden og teknologiske færdigheder via projektets kreative vinkler og input´ / Maria Bøgelund (lærer, 8. kl. Skolen i Sydhavnen)

Stor oplevelse og meget inspirerende at være med til!’ / Thorbjørn Thorslund (lærer, 5. kl. Frederik Barfods Skole)

‘Super tak for at være med!’ / Cecilie Nørholm (Astrofysiker, Planetarium) 

‘Tak for indbydelsen til at deltage i Stjerneby; det var en fornøjelse at deltage!’ / Morten Bo Madsen (Astrofysiker, Niels Bohr Institutet) 

‘Det var en god oplevelse igen at være med til et Stjerneby-arrangement!’ / Michael Linden-Vørnle (Astrofysiker, DTU Space)

Medvirkende skoler siden 2018: Løjtegaardsskolen, Dansborgskolen, Risbjergskolen, Frydenhøjskolen, Langhøjskolen, Vigerslev Allé Skole, Ellebjerg Skole, Skolen i Sydhavnen, Frederik Barfods Skole, Islands Brygge Skole, Hvidovre Produktionsskole, Hvidovre Gymnasium.